حیاءاز دو صفت بازدارندگی و وادارندگی برخوردار است که با ایمان رابطهای دو سویه دارد وکرامت نفس، سازۀ بنیادین آن میباشد.
این تحقیق با انگیزه وهدف دستیابی به روشها والگوهای تربیتی حیاء محوری که، که یک زن با حیاء می تواند در خانواده ایفا کند، صورت گرفت.
لذا محقق با جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و با روشی توصیفی تحلیلی، به معرفی حیاء از نظر لغت شناسان و آ یات و روایات پرداخت و نتیجۀ حاصله، حاکی از آن است که با توجه به صفت بازدارنگی و وادارندگی حیاء و با در نظر داشتن اینکه عنصر اصلی ماده ی حیاء، کرامت نفس و احترام به خویشتن ودیگران می باشد و این امر که زنان به صورت فطری بیشتر ازمردان از عنصر حیاء برخوردارند ونقش تربیتی مهمی در خانواده بر عهده ی آنان است، پس می توان الگوی تربیتی حیاء محوری ارائه داد که به نوعی هماهنگ با گوهر درونی خود آنان است که با یاری جستن از آن و حفظ این گوهر بکوشند تا با شکوفایی عنصر حیاء(صفت بازدارندگی و وادارندگی و ایجاد کرامت نفس) در کودکان امروز یا همان مردان و زنان آینده، آن ها را را طوری بپروراند که به خوبیها و نیکیها عشق بورزند و از بدیها و زشتیها متنفر باشند. لذا پس از دستیابی به موارد فوق، الگوی تربیتی حیاء محوری بر پایه ی آیات و روایات ارائه شده است .