تحلیل محتوا نمادهای هویت دینی و ملی افغانستان در مجلات باغ سال 1396-1397

نوع مقاله : مقاله تخصصی

چکیده

درطول تاریخ یکی از دغدغه­های اصلی انسان، پرسش کیستی و هویت افراد و ملت­ها بوده است و این امر با گذشت سال­ها و سوق به سوی مدرنیته آشکارتر شده و به خصوص در بین جوانان به­طور جدی مطرح گشته و یکی از راه­های تقویت هویت ملی و دینی مطرح کردن آن در زمان کودکی است و به­ویژه دوران کودکی و نوجوانی که زمانِ شکل­گیری هویت است. به این منظور کتاب­های قصه، شعر و مجلات می­تواند در تقویت عناصر هویت و هویت بخشی نقش اساسی داشته باشد.
باتوجه به اهمیت موضوع و بحران هویت در بین جوانان مخصوصاً جوانان مهاجر افغانستان این پژوهش با استفاده از "روش تحلیل محتوا کمی و کیفی" میزان فراوانی کلمات، تصاویر و مضامین مجلات باغ در شش شماره (سال 1396 الی1397) بر اساس کد گذاری به شیوة قیاسی مورد تحلیل قرار گرفت. مقوله­های کدگذاری در شیوة قیاسی درقالب مؤلفه­های هویت ملی (هویت جغرافیایی، تاریخی، دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی) و هویت دینی افغانستان، همسویی و یا عدم همسویی مجلات باغ با اهداف بررسی شد. همچنین درجهت تعیین ثبات و اعتبار بخشی به یافته­ها، از کد گذار دوم برای ده درصد موارد استفاده شد که میزان توافق برابر با 83/0 مشاهده شد. یافته­ها نشان­دهندة همسویی با مولفه های هویت دینی و ملی دارد. با توجه به نقش هویت ساز مجلات باغ و نقش رسانه ای آنها در انتقال مفاهیم هویت دینی و ملی برای کودکان و نوجوانان، مطالعه آن برای دانش آموزان مهاجر افغانستانی در سراسر دنیا پیشنهاد می گردد. 

کلیدواژه‌ها


  1. ارغندی و محمدی­مهر، علیرضا. غلامرضا(1394)، بازنمایی هویت ملی درکتاب فارسی مقطع دبستان، فصلنامه مطالعات ملی سال17، ش1، ص39.
  2. اشرفی، (1377)، بی­هویتی اجتماعی و گرایش به غرب بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر گرایش نوجوانان به الگوهای فرهنگ غرب پایانامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
  3. اکبری، بهمن، (1387)، برهان هویت و هویت دینی. مجله پیک نور، سال6، ش4.
  4. پروانه، فرهاد، (1394)، مؤلفه­های هویت اسلامی و انقلابی در کتاب­های درسی تاریخ دوره تحصیلی متوسط رشته­های علوم پایه، علوم سیاسی مطالعات ملی، ش64، (60-41).
  5. حافظی، علیرضا، (1396)، بررسی لحاظ شدن مؤلفه­های تربیت دینی درمجلات رشد کودک مطالعات ای براساس تحلیل محتوا، فصلنامه علمی پژوهش تربیت­اسلامی، ش24، ص15-129.
  6. حیدری، محمد، (1383)، هویت در ایران با تأکید بر هویت ملی و دینی. آموزش و پرورش گفتمان­های نوین. پژوهشکده تعلیم و تربیه، ش31.
  7. ذوالفقاری، حسن، (1386)، هویت ایران و دینی در ضرب­المثل­های فارسی، علوم سیاسی مطالعات ملی، ش30، سال 1382، ص 27ـ52.
  8. راعی، گلوج، سجاد، (1382)، هویت ملی و ایرانی­گرایی در تاریخ­نگاری زرین­کوب، فصلنامه مطالعات ایران، دوره 4، ش1، ص 119-151.
  9. ربانی جعفر، (1381)، هویت ملی، چاپ اول، اداره چاپ و توزیع تهران.
  10. رهبری، مهدی، (1388)، معرفت و قدرت معما هویت، تهران: کویر.
  11. رئوفی، محمود، (1389)، مؤلف­های هویت دینی،دین و ارتباطات، سال17، ش2-1، سال1389، ص91-121.
  12. زاویه عزیزی، سعید، سیده مهریه تصاویر کتاب­های درسی و رابطه آنها با هویت ملی و دینی مطالعه کتاب های اول و دوم دبستان، فصلنامه مطالعات ملی، سال 14، ش4، سال 1392.
  13. زمانی محجوب، حبیب، (۱۳۵۷)، هویت دینی و ملی ایرانیان، پژوهشکده تحقیقات اسلامی، قم: زمزم هدایت.
  14. صدیق، سروستانی رحمت­الله، (1375)، کاربرد تحلیل محتوا در علوم اجتماعی، نامه علوم اجتماعی در دانشکاه تهران دوره جدید 8، ش 8، زمستان .
  15. سفیری و غفوری خدیجه و معصومه، (1388)، بررسی هویت دینی و ملی جوانان تهران با تأکید بر تأثیر خانواده پژوهش جوانان فرهنگ و جامعه، ش دوم، 1388، ص 1ـ27.
  16. عمید، حسن، (1365)، فرهنگ عمید، ج3، تهران: امیرکبیر.
  17. قاسمی، گراوند فرهادی علیرضا جمشید، سمیه (بررسی رابط احساس عدالت اجتماعی بر هویت ملی جوانان قوم کُرد (نمونه موردی. شهر قروه) فصلنامه مطالعات جامعه­شناختی جوانان، سال5، ش17، بهار1394، ص145ـ 162.
  18. قاعدی گلشنی، محمدرضا، علیرضا(1395)، روش تحلیل محتوا از کمی­گرایی تا کیفی­گرایی، روش و مدل­های روان شناختی، سال7، ش 23.
  19. کلانتری، عبدالحسین، (1388)، هویت دینی و جوانان نمونه آماری جوانان شهر شیراز، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دور دوم، ش6، ص 125ـ141.
  20. گلشنی قاعدی،  علیرضا، محمدرضا(1391)، روش تلفیقی فرایند نقد روش های کمی و کیفی(فصلنامه و روش ها مدل های روانشاختی. سال دوم ش 9 پاییز.
  21. ماهروزاده، دکتر طیبه (1392)، جهانی شدن و هویت یابی دینی نوجوانان، فصلنامه علمی، پژوهش تربیت اسلامی ش 16 ص 139 – 162.
  22. منصوری فریدونی، علی، آزیتا، (1388)، تبلور هویت ملی در کتب درسی بررسی محتوای کتاب فارسی ابتدایی، فصلنامه ملی، ش20.
  23. نوشادی، محمدرضا، (1386)، چگونه طرح هویت ملی در کتاب­های علوم اجتماعی پنجم دبستان و سوم راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز زمستان.
  24. نهاوندی و قربانعلی­زاده، مریم نجار، مژده، (1393)، تعلیمی بر هویت ملی در کتب درس (مطالعه موردی مطالعات اجتماعی)، پژوهش­های تربیتی، ش29، سال 1393.
  25. یعقوبی­پور، مهدیه، (1388)، تأثیر جهانی شدن فرهنگ بر هویت ملی، اطلاعات سیاسی و اقتصادی، سال 24، ش267 و 288، ص110ـ121.
  26. قادرزاده، امید، (1393)، آموزش و پرورش و هویت دینی و ملی(مطالعه پیمایشی دانش آموزان مقطع متوسط شهر بانه) فصلنامه مطالعات اسلامی، سال پانزدهم، ش 3.
  27. جان­نثار، فاطمه، (1397)، نقش بازی در رشد خلاقیت و هویت­یابی کودکان پیش دبستانی پردیس فاطمه الزهراB، دانشگاه فرهنگیان یزد.
  28. ابوالحسنی، سیدرحیم، (1387)، مؤلفه­های هویت ملی با رویکرد پژوهش، فصلنامه سیاست، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 38، شماره4، زمستان 1ـ22.