یکی از مهّمترین مفاهیم دینی که بحث آن همواره مورد توجه محافل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه بوده، مفهوم عملکرد رسانه در ترویج عفاف و حجاب، کاربرد و استفاده از این مفهوم چه نزد طبقه فرهیخته و نخبه جامعه و چه طبقه متوسط به حدّی است که کمتر کسی را میتوان یافت که تصوری از این واژه در ذهن نداشته باشد ویا مراد آن را نداند.
مقاله حاضر به سه سؤال پاسخ میدهد که عبارت از: معنای دقیق واژههای عفاف و حجاب چیست؟ جایگاه حجاب و عفاف در رسانه اسلامی چگونه است؟ راهکارهای ترویج حجاب و عفاف در رسانه کدام است؟ این مسئله امری است که بحث از آن نهتنها پرفایده و روشنگرانه است؛ بلکه برای ورود به مباحث جدی در این باب لازم و ضروری به نظر میرسد؛ چراکه گاه غفلت از حقیقت آن باعث فساد در جامعه میشود.
لذا شایسته و بایسته آن است که چیستی آن مورد بررسی موشکافانه قرار گیرد تا روشن شود که حدّومرز این مفهوم تا کجاست و دایره این مسئله تا چه اندازه است.