نقش جریان‌ها و تفکرات افراطی در عدم دستیابی زنان به آموزه‌های اسلامی

نوع مقاله : مقاله تخصصی

چکیده

گروه‌های افراطی در جامعۀ اسلامی، مانع مهمّی در دست نیافتن زنان و مردان به آموزه­های اصیل اسلامی هستند. آن‌ها عموماً، آموزش را محدود کرده‌اند و راه‌های ارتباطی مردم را با دنیای خارج مسدود نموده‌اند. زن‌ستیزی خود را با اعمال قوانین سخت‌گیرانه نسبت به آنان ابراز داشته‌اند و در مناطق تحت سیطرۀ خود، به­طور سازمان یافته،‌ مانع دسترسی زنان به مراکز و منابع علمی شده‌اند. این گروه‌ها، در چند ویژگی با هم شریک‌اند: القای خشونت و ترس، کم‌اهمیّتی عقل، زن‌ستیزی و محدود کردن آموزش. مجموعۀ این ویژگی‌ها سبب می‌شود برداشت زنان و مردان از اسلام ناقص و دارای انحراف باشد.

کلیدواژه‌ها


  1. احمد، حسین، اسلام و خشونت نگاهی نو به پدیده تکفیر، ترجمه موسی دانش، چ اوّل، مشهد: آستان­قدس رضوی بنیاد پژوهش­های اسلامی، 1390ش.
  2. جوادی­آملی، عبدالله، نسبت دین و دنیا: بررسی و نقد نظریه سکولاریزم، چ دوّم، قم: اسرا، 1381ش.
  3. عالمی، علیرضا، آسیب­شناسی تمدن اسلامی مبتنی بر اندیشه­های سیدحسین نصر، چ اوّل، قم: مرکز بین­المللی نشر و ترجمه المصطفیn، 1389ش.
  4. کاشفی، محمدرضا، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، چ اوّل، قم: مرکز نشر و ترجمه المصطفیn، 1389ش.
  5. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، چ اوّل، تهران: صدرا، 1378ش.
  6. میرزایوا، مهینه، اسلام دین رحمت و رأفت نه دین تکفیر و خشونت (بررسی از منظر قرآن)، هفدهمین جشنواره شیخ طوسیw، قم: 1393ش.
  7. نصر، سیدحسین، جوان مسلمان و دنیای متجدد، ترجمه مرتضی اسعدی، چ ششم، تهران: طرح نو، 1384ش.
  8.  نصر، سیدحسین، اسلام و تنگناهای انسان متجدد، ترجمه انشاءالله رحمتی، چ اوّل، تهران: سهروردی، 1383ش.
  9. حیدری، ام­البنین، موانع شناخت اسلام ناب محمدیn در جهان معاصر، مدرسۀ علمیۀ عترتیه، بی­تا: بی­جا.
  10. امیری، معصومه، طالبان عامل گسترش فمینیسم در افغانستان، گروه مطالعات و تحقیقات افغانستان، بی­تا: بی­جا.
  11. عدالت­نژاد، سعید، سیدحسن نظام­الدینی، سلفیان تکفیری یا الجهادیون خاستگاه و اندیشه­ها، ش13، 1390.