مد و مدگرایی پدیدهای است که از دیرباز در جوامع بشری وجود داشته است امّا باتوجه به استقبال زیاد گروههای مختلف جامعه و گاهاً پیرویهای افراطی از مد و آسیبهای ناشی از آن، همیشه مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران بوده است.
نقش زنان به عنوان نیمی از جامعه انسانی و کارکرد تربیتی ایشان در مسئله مادر بودن، در حوزه مد بسیار مهّم و قابل توجه است. این مسئله زمانی مهّمتر جلوه میکند که مشاهده میکنیم زنان دچار مدگرایی افراطی، آسیبهای جبرانناپذیر اوّلاً به سلامت روحی و جسمی خود و ثانیاً به فرزندان که نسل آینده جامعه را تشکیل میدهند، وارد میکنند. این داستان با نابودی خانواده که یکی از ارکان اساسی جوامع به حساب میآید و در نتیجه انحطاط و نابودی جوامع پایان مییابد. بنابراین مطالعه در زمینه مد و نقش زنان در تبلیغ و ترویج مد افراطی بسیار اهمّیت مییابد.
در این مقاله برآن شدیم تا نقش زنان در تبلیغ و ترویج مد افراطی را مورد بررسی قرار دهیم. برای رسیدن به این مهّم ابتدا مد را تعریف کردیم و با جمعبندی تعریف میزان افراط در مد را مشخص کردیم سپس به نقش زنان در مراحل مختلف ظهور مد پرداختیم تا به چرایی و چگونگی نقش زنان در تبلیغ مد افراطی برسیم.