بررسی مسئله اشتغال زنان بانگاهی اجمالی به عملکرد رسانه
نوع مقاله : مقاله تخصصی
چکیده
یکی از مسائل بسیار با اهمیّت در دهههای اخیر مسئله اشتغال زنان میباشد. توجه و عنایت خاصّ به مسائل مربوط به زنان، نشأت گرفته از دریافتهای عمیق دینی میباشد. مسئله اشتغال زنان تحت تأثیر عوامل و موانعی میباشد. زنان در دورههای گذشته، معمولاً کاری در خارج از خانه انجام نمیدادند و بیشتر به نقشهای سنتی میپرداختند که انجام هرچه بهتر وظیفه مادری و همسری و انزوا و عدم اعتماد به نفس زن از پیامدهای مثبت و منفی این نگرش میباشد. امّا با گذشت زمان، زنان رفته رفته به عرصه مشاغل بیرون از خانه روی آوردند که باعث رشد و افزایش اعتماد به نفس و حس مفید بودن آنان شد در عین حال عدم اجرای کامل وظیفه مهّم مادری و همسری از مهّمترین نتایج منفی این روند میباشد. رسانهها به عنوان عامل مؤثر در ترویج فرهنگ در جامعه ابتدا به اشتغال زنان توجهی نمیکردند و زن سنتی خانهدار مورد تأیید بود امّا با مرور زمان، نیاز زنان به کار و نیاز جوامع به شغلهای زنانه سبب شد رسانهها نیز به این مسئله بپردازند و دیگر زن را محدود به خانه نمایش نمیدادند. رسانهها در هر دو نگرش بیشتر به نقاط مثبت هرکدام پرداخته و به نقاط منفی کمتر توجه کردهاند. این مقاله با روشی توصیفی به بررسی نقاط مثبت و منفی تأثیر رسانه در اشتغال زنان پرداخته است.